15 TOSITARINAA
ROHKEUDESTA TEHDÄ TOISIN

15 TOSITARINAA ROHKEUDESTA TEHDÄ TOISIN

Miten selviydyn muutoksesta?

Elämän peruslakeihin kuuluu kaiken jatkuva muuttuminen. Muutokset ovat väistämättömiä ja niiden kanssa on vain opittava elämään.

Kyky uudistua nopeasti muuttuvassa maailmassa on elinehto niin yksityisille ihmisille, yrityksille kuin kokonaisille kansakunnillekin. Uudistuminen ja kasvu edellyttävät uskallusta heittäytyä konstailemattomasti eteenpäin. Muutokseen heittäytyminen on toki mielekkäämpää, kun tietää mitä täytyy tehdä.

Pysyvässä muutoksessa tarvitaan selviytymiskeinoja, joita tässä kirjassa kutsutaan itsensä johtamisen taidoiksi. Kysymys on vastuunottamisesta omasta itsestä ja omista valinnoista.

Tässä kirjassa 15 muutoksentekijää kertovat rehellisesti, miksi he ovat lähteneet uudistamisen tielle ja mitä siitä on seurannut. Mitä he ajattelivat ja tekivät toisin, missä onnistuivat ja mihin joutuivat pettymään? Yhteistä kaikille kertojille on se, että he eivät jääneet paikoilleen vaan ryhtyivät tilanteen vaatimiin toimiin.

Oman tarinansa kirjassa kertovat:

Samuil Angelov – sommelier, ravintolayrittäjä
Petra Erätuli-Kola ja Katja Kojo – Innovation Home
Veikka Gustafsson – vuorikiipeilijä, sarjayrittäjä
Panu Hannula – Musti Group
Jaakko Hirvonen – Grano
Juhani Järvensivu – Fiksu Ruoka
Marko Kaasila – Bitbar
Tuomas Nousiainen – Luoto Company
Elina Piispanen – hallitusammattilainen
Jenni Tolonen – Management Events
Juha Tuominen – HUS / Terveystalo
Markus Tykkyläinen – Suur-Savon Sähkö.

Rohkeus on uskallusta toimia ja tehdä
asioita toisin, vaikka se tuntuisi pelottavalta
tai muut olisivat eri mieltä kanssasi.
Kasvussa ja uudistumisessa korostuvat
rohkeus kokeilla, epävarmuuden sietäminen
ja eteenpäin meneminen
vastoinkäymisistä huolimatta.

SAMUIL ANGELOV

Sommelier, ravintoloitsija

Pitkä tie ravintolamaailman huipulle

Minulle keskeistä on vahva halu pärjätä. Olen luonteeltani tekijä – matka ideasta toteutukseen on lyhyt. Kaikkiin juttuihin pitää löytää oma motivaatio, sillä ei niinkään ole merkitystä, mitä muut ajattelevat.

Erinomaisessa palvelussa on lapsenomaista innostusta, vilpitöntä halua palvella, tietoa ja ymmärrystä tuotteesta sekä hienovaraista asiakkaan lukemista ja huomioimista.

Asioiden pitää olla selkeitä ja yksinkertaisia. Viini on hyvää silloin, kun se sinusta maistuu hyvältä.

PETRA ERÄTULI-KOLA ja KATJA KOJO

Innovation Home

Unelma omannäköisestä yrittämisestä

Yrittäjyyttämme ohjaa unelma muuttaa suomalaista yrityskulttuuria. Haluamme auttaa yrityksiä kansainvälisessä kasvussa, viedä suomalaisia innovaatioita maailmalle ja tuoda yrittäjille positiivista näkyvyyttä.

Kasvu ja uuden rakentaminen vievät lähes päivittäin epämukavuusalueelle. Uuden oppiminen on tämän työn suola.

VEIKKA GUSTAFSSON

Vuorikiipeilijä, sarjayrittäjä

Mies ilman rajoja

Vuorilla kiipeillessäni olin jatkuvasti vähäisten resurssien keskellä ja opin miettimään koko ajan uusia vaihtoehtoja ja polkuja. Muuten tie nousi pystyyn. Samaa rohkeutta ja halua tulla paremmaksi tarvittiin sosiaalisessa mielessä myös ihmisten kanssa. Kun on jokin isompi päämäärä tai tavoite, se kannustaa kehittämään itseä. Puhetyö ja julkisuudessa oleminen tuntui minusta usein ikävältä ja pelottavalta. Uusille reissuille pääseminen oli kuitenkin riittävä kannustin. Tekemisen ilo ja kokemisen riemu ovat kaikessa yrittämisessä ja kehittymisessä tärkeintä.

PANU HANNULA

Musti Group

Kriisi on uudistumisen paras lähde

Uudistumiseen ja kasvuun tarvitaan joko sisältä tai ulkoa tuleva kriisi. Tällöin myös esimiehen tulee olla taitava ”pelin sekoittaja”, joka heittää porukkansa kriisien keskelle. Uudistushankkeet kaikkine vaiheineen on kokonaisvaltainen prosessi, jossa ihmiset ovat ytimessä. Tekniikkaa ja tuotteita saa kaupasta ja hyllystä, mutta jos et saa muutokseen valmiita ihmisiä ja tiimejä mukaan, mitään ei tapahdu. Parhaissa muutoksissa saat imun päälle – jos vain työnnät, lopputulos jää huomattavasti vaatimattomammaksi.

JAAKKO HIRVONEN

Grano

Partiolippukunta loi liiketoiminnan

Hyvä fiilis syntyy onnistumisista – yhteisestä oivalluksesta maailman nopeasta muuttumisesta ja aktiivisen myyntityön merkityksestä jatkuvalle kasvulle.

Asiat pitää hoitaa nopeasti alta pois, niitä ei saa jäädä pyörittelemään pitkäksi aikaa. Uudistukset on perusteltava ja henkilökunnalle on kerrottava, miksi ne on tehtävä, jotta voi saavuttaa jotain uutta. Mitä enemmän puhut tänä päivänä henkilöstön kanssa – myös ikävistä asioista – sitä enemmän sinuun luotetaan ja sitä helpommin saat asioita vietyä eteenpäin.

JUHANI JÄRVENSIVU

Fiksuruoka

Mitä enemmän kasvamme,
sitä enemmän teemme hyvää!

Fiksu Ruoka Oy on kesällä 2016 perustettu yritys. Pyrimme verkkokauppamme kautta vähentämään ruokahävikin määrää Suomessa ja samalla tarjoamaan asiakkaillemme laajan valikoiman edullista ruokaa ja käyttötavaraa. Missiomme on mielettömän siisti: mitä suuremmaksi kasvamme, sitä enemmän teemme hyvää!

Toimiva tiimi on menestyksemme salaisuus. Meillä on oikeat ihmiset oikeilla paikoilla, siksi homma toimii!

MARKO KAASILA

Bitbar

Torakka-startupista menestykseen

Menestymisen maailmalla ratkaisee viime kädessä markkinointi. Suomalaiset osaavat kyllä tuotekehityksen, mutta myynnistä puuttuu positiivinen aggressivisuus.

Kannattaa alusta asti keskittyä ratkaisemaan asiakkaiden todellisia ongelmia. Ei kannata yrittää tehdä useita asioita samanaikaisesti, tärkeintä on olla paras omalla osaamisalueella.

TUOMAS NOUSIAINEN

Luoto Company

Inhimillisen pääoman uudenlainen arvostus

Kun ihmiset pelkäävät kriisien keskellä terveytensä ja toimeentulonsa puolesta ja koko talous yskii, on haettava luovia ratkaisuja ja tehtävä asioita uudella tavalla. Siihen tarvitaan inhimillistä pääomaa – ihmisiä ja heidän osaamistaan.

Tällä hetkellä osaamispääoma on niin arvokasta, ettei sitä voi ostaa enää rahalla.

ELINA PIISPANEN

Kauppatieteiden maisteri, hallitusammattilainen

Uudistamista laidasta laitaan

Tilannekuvan tulee olla koko ajan tasalla. Tuntosarvien pitää olla koholla ja täytyy reagoida heti, kun tilanne muuttuu. Uutta kauppaa on haettava koko ajan, erityisesti suhdanteiden heikentyessä eikä odottaa tilanteen ajautumista pahimmillaan irtisanomisiin asti. Toimitusjohtajan rooli on olennaisen tärkeä: hänellä on oltava näkemystä, päämäärätietoisuutta ja energiaa viedä kasvua eteenpäin. On yllättävää, miten vähän käydään
keskustelua siitä, ovatko oikeat ihmiset oikeilla paikoilla hallituksessa ja toimivassa johdossa.

JENNI TOLONEN

Management Events

Nopea ja tarkka reagointi
tapahtumabisneksen muutokseen

Korona-aika pakotti tekemään rohkeita innovaatioita. Voimakas konseptin kehittäminen ja hiominen on välttämätöntä, jotta asiakkaalle toimitettavaa arvoa parannetaan jatkuvasti. Koronakaaoksen keskellä, työpaikkojen menettämisen ja mahdollisen sairastumisen pelossa, haistoimme ensimmäisen askeleenottajan mahdollisuudet. Meitä taidettiin pitää melkoisen rohkeina, kun laitoimme kaikki panokset yhteen koriin ja menimme pelkällä virtuaalisella tuotteella.

JUHA TUOMINEN

Lääketieteen tohtori, professori, hallitusammattilainen

Maailman paras terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut kriisissä

Kaikkein merkittävin erottava tekijä kasvussa ja uudistumisessa on toimeenpanokyky. Useimmat eivät pysty toimeenpanemaan mitään muuta kuin vanhan kopiota.

Jokaiselta ihmiseltä pitäisi poimia jokin hyvä juttu ja laittaa siihen päälle jokin oma pieni lisä. Se on voittava konsepti. Toinen voittava konsepti on: auta muita. Jos autat viittä ihmistä, saat vastapalveluksia ainakin kolmelta.

MARKUS TYKKYLÄINEN

Suur-Savon Sähkö

Sähköä suomalaisille vaikka myrskyn silmässä

Johtajuutta ei voi ulkoistaa ottamalla muutostilanteessa etäisyyttä organisaatioon ja marssittamalla paikalle konsulttien armeijan. Ratkaisevaa johtamisen näkökulmasta on se, pystyykö johtaja ohjaamaan omaa ajatteluaan ja tunnettaan niin, että pystyy muuttamaan moodinsa mollista duuriin. Moni uhrautuu ja kuluttaa voimansa jo muutoksen alkuvaiheissa ja jalat ovat maitohapoilla, kun tulisi ponnistaa ja kiihdyttää kohti kasvua.